Pirátské vysílání

Piráti na vlnách Déčka odhalují všechna
mediální tajemství

Pondělí 15:45
Cenzura na internetu
Cenzura na internetu
Stránka pořadu
Co jsou to média?
  • média v širším slova smyslu: jsou jakékoliv komunikační prostředky, které umožňují přenos informace mezi minimálně dvěma stranami
  • média v užším slova smyslu: sdělovací prostředky; nejdůležitější z nich jsou televize, rozhlas, internet, tisk, které označujeme také jako masová média
  • masová se jim říká proto, že oslovují masy (hodně) lidí
  • mezi média můžeme zařadit i knižní obaly, výlohy obchodů, veletrhy, obrazy, gramofonová deska…
  • noviny jsou prvním masovým médiem, někdy se jim říká také periodický tisk (periodický – pravidelně se opakující)
  • rozhlas a televize jsou média, která dokáže předat zprávy mnoha lidem v krátkém čase
  • internet je nejmladší z rodiny masových médií, které popularita stále roste
Reportáž
  • popisuje a zobrazuje skutečnost na základě faktů, většinou získaných přímou účastí nebo pozorováním
  • autor reportáže (reportér) popisuje prostředí, osoby i předměty, které jsou pro reportáž podstatné, a zároveň tuto událost hodnotí
  • náměty pro reportáže jsou neomezené – politické a kulturní události, cestování, příroda, historie…
  • setkáváme se s ní denně v rozhlase, televizi, novinách i na internetu
  • internetové zpravodajství má výhodu v rychlosti, kterou přináší aktuální zprávy; nevýhodou je, že tyto informace nemusí být ověřené a pravdivé
Reklama I.
  • existovala už ve starověku v ústní podobě – především na tržištích
  • první reklamní inzerát se dochoval ze starověkého Egypta a týkal se otroctví
  • podle použitého média známe reklamu televizní, novinovou, internetovou, rozhlasovou, letákovou a další
  • výrobek (nebo služba), který se objeví v reklamě, se prodává mnohem líp, než ten, o kterém lidé nikdy neslyšeli
  • jejím cílem je informovat a ovlivnit chování spotřebitelů, zaměřuje se přitom na různé cílové skupiny(děti, maminky, sportovce,…)
Reklama II.
  • média pomáhají šířit reklamu velkému množství zákazníků a možných zájemců
  • důležitý je originální, poutavý, výstižný a stručný slogan, název i vzhled
  • velké reklamy (reklamní kampaně) dnes vytvářejí reklamní agentury
  • internet poskytuje neomezený prostor pro reklamu, nejčastější formou jsou bannery
  • reklama na nás cílí také na sociálních sítích, internetové prohlížeče si navíc pamatují, jaké stránky sledujeme a podle toho nám nabízí reklamu „na míru“ – všude vyskakují reklamní okna
  • virální reklamy – většinou mají formu videa, lidé si je mezi sebou z vlastní vůle posílají a to je sen všech šéfů reklamních agentur, taková kampaň je totiž nestojí ani korunu
Šíření informací
  • každá zpráva je závislá na tom, kdo a jak o ní informuje, např. bulvární média použijí jiná slova či obrázky než média seriózní
  • špatný postup při tvorbě a šíření zprávy:
    matoucí titulek, který se snaží nalákat čtenáře, ale téměř vůbec nesouvisí s událostí
    předpojatost - redaktor není nestranný a dává do článku své vlastní názory
    „dobře informovaný zdroj“ - redaktor si mnohdy vymýšlí a zastírá to neznámým zdrojem nebo se ptá např. sousedů, kteří o tom „něco slyšeli“
  • když se v článku odvolávají na odborníka, musí to být opravdu odborník na dané téma; pozor na „odborníky“, na které se novináři odvolávají a snaží se tak dodat důvěryhodnost své zprávě
Historie způsobu doručení zprávy
  • lidé spolu v historii často válčili, takže nejdůležitější zprávy byly právě o vítězství v bitvě
  • v roce 490 př. n. l. přinesl zprávu o vítězství u Marathonu běžec Feidippidés; běžel tak dlouho a rychle, že hned po doběhu zemřel
  • ve středověku byl nejoblíbenějším prostředkem pro rychlé doručování zpráv poštovní holub; pokud po cestě nepotkal jestřába, dokázal za den uletět i tisíc kilometrů
  • v novověku byli pro prostý lid důležitým zdrojem informací dráteníci a jiní poutníci, kteří šířili novinky ze světa

Mystifikace v historii médií


  • v roce 1938 americký režisér Orson Welles uvedl rozhlasovou hru Válka světů, která ohlásila invazi armády z planety Mars
  • statisíce posluchačů tomu uvěřily, propadly panice a prchaly do vnitrozemí; Welles se musel veřejně omluvit, ale Válka světů se stala nejslavnější rozhlasovou hrou všech dob
Jak se stát mediální hvězdou
  • původně slovo celebrita označovalo člověka, který ve společnosti dosáhl vysokého uznání
  • dnes je ale celebritou ten, kdo na sebe strhává pozornost médií; důvodem nemusí být jeho zásluhy, ale jenom jeho popularita, která má často velmi krátkou životnost
  • mediální hvězdou se může stát kdokoliv, často i člověk bez talentu, který dobře vypadá nebo se chová provokativně
  • média se obecně často více zajímají o sportovce, modelky, politiky a herce, než o jiné profese
  • nejsnazší cestou jak se stát celebritou je zaujmout bulvár
Média a vzhled
  • lidé rádi napodobují styl mediálně známých osob
  • někdy se může stát, že i z ne právě slušivého oblečení udělá celebrita módní hit, stačí, aby se v něm objevila v médiích
  • v dnešní době udávají celebrity módní trendy a mnohé značky s nimi rády spolupracují, jde o tzv. celebrity branding
  • módní značky se snaží lidem prodávat pomocí reklamy s celebritami oblečení, které v nich má vyvolat pocit jedinečnosti – „kup si tohle tričko, budeš v něm výjimečný“ (i když se takových triček vyrobí milion kusů)
  • někdy může vzhled celebrit ovlivnit i naše zdraví (extrémně štíhlé celebrity jsou jako vzor pro mladé dívky)
Svět v reklamě
  • reklama mnohdy neodráží skutečný svět, protože neukazuje skutečné lidi, jen jejich stereotypní obrazy
  • stereotypy jsou ustálené, zažité a zjednodušené představy o druhých lidech, nebo o celých skupinách lidí, např. staří lidé jsou v reklamách ukazováni jako popletové, kteří nerozumí novým technologiím
  • se stereotypy pracuje reklama, ale např. i karikatura, pohádky či politická hesla
  • reklama cílená na muže je většinou zaměřená na sport nebo na ženy, které zaujmou např. tím, že jedí čipsy známé značky nebo se navoní drahým parfémem
  • svět, který nám reklama ukazuje je sice lákavý, ale často může posilovat stereotypy či předsudky vůči ostatním lidem
Počítačové hry a závislosti
  • existují hry, které rozvíjejí fantazii a představivost ale i ty, které nerozvíjejí vůbec nic a jsou poměrně hloupé
  • počítačové hry jsou zejména business, kde jde především o zisk, poučení a zábava jsou až na druhém místě
  • závislost na hrách začíná tak, že vás hra moc baví a zaujme vás natolik, že je pro vás její virtuální svět důležitější než ten reálný
  • zároveň se závislým hráčům může stát, že začnou zaměňovat skutečnost za herní svět, což může být dost nebezpečné
  • závislost na hrách je často tak těžká, že vyžaduje léčbu
Internet a soukromí
  • na internetu můžete být anonymní nebo se vydávat za kohokoli
  • internet se od reálného světa liší, např. komunikace na sociálních sítích si vytvořila zcela odlišná pravidla i vlastní jazyk (vzkazy plné zkratek ASAP, BTW,…)
  • když vás někdo zajímá na facebooku nebo instagramu, začnete ho sledovat, v reálu by ale sledování vypadalo mnohdy jako pronásledování či stalking
  • na sociálních sítích sdílíme s úplně cizími lidmi soukromé věci, či informace, které nikoho nezajímají, jako např. „Dneska jsem měl skvělou svíčkovou!“
  • videa a fotky jsou nejvíce sledovanými posty (důvody jsou různé – většinou jde o vtipná až trapná videa)
  • #hashtag se používá se na internetu k označení článků a dokumentů; pomocí nich lze třídit témata na sociálních sítích
Internet a šikana
  • spam je nevyžádaný mail z neznámé adresy; některé vám zavirují počítač a jiné jsou jen podfuky
  • trolling se vyskytuje hlavně na sociálních sítích; lidé trollují, protože je baví vyvolávat hádky
  • hateři se vyžívají především v diskuzích pod internetovými články, jsou vždy proti všemu a všem

Jak se bránit?

  • nejlepší je nereagovat a neodpovídat
  • pokud by troller či hater nepřestal, můžete ho nahlásit správci sítě nebo v krajním případě i policii
Televize
  • v České republice máme televizi veřejné služby (Česká televize), které se říká veřejnoprávní a pak televize komerční, neboli soukromé (Nova, Prima,…)
  • v čele veřejnoprávní i soukromé televize je ředitel. Na ředitele veřejnoprávní TV dohlíží mediální rada, v případě soukromé TV jsou to akcionáři
  • ředitel soukromé i veřejnoprávní televize má pod sebou ředitele programu, vývoje a výroby, pod nimi jsou dramaturgové (starají se o obsah pořadu) a produkční (stará se o výrobu a rozpočet)
  • televize veřejné služby musí vysílat pro všechny diváky, má to nakázané zákonem, soukromá může vysílat, co chce, ale musí vydělávat peníze, takže ji zajímá hlavně sledovanost
  • veřejnoprávní TV je financována z koncesionářských poplatků a soukromá si vydělává jenom reklamou
Seriály
  • seriály bývají hodně vzdálené od reálného života, ale lidé, kteří je sledují, si to často neuvědomují – o seriálových hrdinech a o tom, co prožívají, si myslí, že takhle vypadá skutečný život
  • stačí sledovat kulisy seriálů (nový nábytek, všechno je uklizené, jako by tam ani nežili lidé,…)
  • hlavním tématem bývají vztahy (v seriálech se hrdinové nikdy nebaví o zdražování rohlíků)
  • některé scény v seriálu neuvidíte, např. bouračku, protože natočit ji je produkčně drahé
  • zajímavé je, že seriáloví hrdinové nikdy nechodí na záchod a nikdy nemají stejná jména
  • když je potřeba uvolnit herce z natáčení, tak ho nechají např. odvézt do nemocnice, ale pokud se herec pohádal s režisérem a skončil v seriálu definitivně, pak jeho postava většinou umírá

Postavy

Samozvaný šéf mediálních pirátů, přestože jeho znalosti ze světa médií jsou velmi chabé. Většinu mediálních problémů by nejraději řešil soubojem nebo protahováním pod kýlem. Počítač ho přenesl z béčkového pirátského filmu "Piráti z aspiku".
Odvážná a chytrá členka pirátského týmu. Má přehled o světě médií, a když něčemu nerozumí, tak se nechá ráda poučit. Častěji ale ona poučuje Borise. Velmi dobře se vyzná na internetu a umí hacknout cokoliv od budíku až po vesmírnou stanici. Počítač ji přenesl z počítačové hry, ve které objevovala nové galaxie.
Je věčně vysmátý a dobře naladěný, a to i v případech, když si z něj Boris dělá legraci. Nebojí se zeptat, když něčemu nerozumí, takže se ptá skoro pořád. Počítač ho přenesl z billboardu na cukrovinky a tak se nelze divit, že stále něco sladkého pojídá.
Dokonalý program a zároveň mozek celé pirátské party, kterou dal dohromady. Určuje, jakými mediálním problémem se budou piráti zabývat. Rozhodl se vzdělávat v mediální gramotnosti děti, protože dospělí jsou podle něj „už ztracení“ .